Chalmersforskare samarbetar med Voi – samlar in elsparksdata

En forskargrupp på Chalmers har inlett ett projekt med syftet att undersöka hur vanliga cyklister och elsparkscyklister bättre kan interagera i trafiken.

Forskningsledaren och studiens huvudförfattare Marco Dozza menar att de risker som kopplas till elsparkcyklar har att göra med förarens beteende men också andra trafikanters ovana inställning till fordonen.

– Den vanliga cykeltrafiken vilar på etablerade sociala normer, trafikregler och en anpassad infrastruktur, men så är inte fallet för de här nya mikromobilitetsfordonen, som elsparkcyklar, segways, monowheel och el-skateboardar. Spridningen och användandet av den typen av fordon kommer sannolikt bara att öka. Därför är det viktigt att integrera dem i transportsystemet på ett säkert sätt, säger Marco Dozza, professor i fordonssäkerhet vid Chalmers tekniska högskola.

Företaget Voi har bidragit med den data som samlas in via elsparkcykelns GPS. Forskarna har i sin tur analyserat och testat nackdelar och fördelar hos cyklar och elsparkcyklar. Resultatet visar bland annat att en cykel har en hälften så lång bromssträcka som en elsparkcykel men att en elsparkcykel presterar bättre under styrmanövrarna.

Login