Lundgren (SD): Dags att EU agerar mot den ”moderna slavhandeln”

DEBATT. Transportchaufförsyrket måste göras mer attraktivt då behoven väntas öka kraftigt de kommande åren. För att detta ska ske måste EU sätta stopp för importen av billig arbetskraft från länder utanför EES, skriver europaparlamentarikern Peter Lundgren (SD).

 

I Danmark avslöjades det nyligen att det stora åkeriet Kurt Beier använder sig av lågavlönade förare från Filippinerna, som lever under miserabla förhållanden. Åkeriet och dess polska dotterbolag samt en speditör har därefter anmälts för bland annat människohandel och tvångsarbete. Bristen på chaufförer i hela EU är påtaglig och utgör troligen en av anledningarna till att åkeriet i fråga valt att anställa från Filippinerna.

Spanien, Tyskland och Storbritannien står inför stora pensionsavgångar inom de närmaste 15 åren. Polen saknar enligt en undersökning från PwC redan 100 000 chaufförer och i Sverige behöver vi utöka antalet chaufförer med cirka 50 000 inom tio år enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA.

Login