Rapport: Myndigheter dåliga på att upptäcka ohälsa tidigt

ARBETSMILJÖ. Statskontoret har kartlagt hur myndigheter jobbar med den interna sjukfrånvaron. Undersökningen visar att nästan hälften av myndigheterna saknar skriftliga rutiner för att tidigt upptäcka ohälsa bland medarbetarna. 

 När det gäller det systematiska arbetsmiljöarbetet i den fysiska och och sociala arbetsmiljön får svenska myndigheter ett gott betyg av Statskontoret. De flesta myndigheter analyserar systematiskt sina egna medarbetares sjukfrånvaro genom till exempel medarbetarundersökningar. Däremot följs de åtgärder som görs inte upp tillräckligt, vilket Statskontoret menar kan göra att risken för ohälsa kvarstår. 

Nästan hälften av de intervjuade myndigheterna saknar skriftliga rutiner för att upptäcka ohälsa tidigt bland medarbetarna. Flera av myndigheterna uppger även att de inte har något etablerat arbetssätt för att upptäcka tidiga tecken på ohälsa. Därför bedömer Statskontoret att arbetet med strategierna bör utvecklas, till exempel genom tidigt kontakt med de sjukskrivna och hög chefstäthet. Två av de större myndigheterna som intervjuats är på gång med att införa så kallade realtidsmätningar för att kunna följa medarbetarnas hälsoutveckling, vilket Statskontoret ser som ett effektivt verktyg för att tidigt upptäcka ohälsa. 

Trots att sjukfrånvaron i statliga myndigheter är högre bland kvinnor än bland män har flera myndigheter inte några särskilda rutiner för att förebygga ohälsa bland kvinnliga medarbetare. Därför bedömer Statskontoret att fler myndigheter bör sätta in åtgärder som minskar kvinnors sjukfrånvaro. 

Login