Karlsbro kliver in i mikroplastförhandling
Efter att den franska liberalen Catherine Chabaud lämnat parlamentet, kliver Karin Karlsbro in som den liberala gruppens företrädare när plastpelletsförordningen ska slutförhandlas. Men hon lär få vänta, då det är oklart om medlemsländerna ens kommer att komma överens i höst.
Spridningen av mikroplaster i naturmiljöer har varit en återkommande politisk fråga i EU, och har bland annat varit i fokus för det engångsplastdirektiv som syftade till att minska spridningen av produkter i naturen som ofta bryts ner till mikroplaster. Men ytterligare produktkategorier har senare hamnat i fokus, och i det förordningsförslag som las fram i oktober förra året sattes plastpelletsen i fokus.
Genom att införa krav på skärpt hantering av dessa i värdekedjorna, är målet i förordningsförslaget att minska spridningen av pellets i naturen, som idag uppskattas uppgå till mellan 54 och 184 000 ton per år i EU.
Parlamentet var snabba med att hantera frågan i lagstiftningsprocessen, och kunde under den sista samlingen i parlamentet innan valet samlas bakom en förhandlingsposition med mycket stor majoritet, 538 röster för.
Men varken den ansvariga socialdemokratiska huvudförhandlaren, eller flera av skuggförhandlarna, blev omvalda i valet, och därför behöver nya företrädare antas för respektive partigrupp.
Vem som tar över i den socialdemokratiska gruppen står inte klart. Men i den liberala gruppen får nu Karin Karlsbro ta över gruppens fana.
“Mikroplaster ger allvarliga skador på våra sårbara ekosystem. Naturvård och biologisk mångfald är en hjärtefråga för Liberalerna och därför är jag särskilt glad att få starta mandatperioden med en klockren åtgärdsplan för att främja friskare livsmiljöer i Europas land och hav” säger Karlsbro i ett pressmeddelande.
Sjöfarten stridsfråga
Karlsbro tar över efter den franska partigruppskollegan Catherine Chabaud, som gjort sig känd som soloseglare och kampanjarbetare för att minska spridningen av plast i världshaven.
I den position som parlamentet antog omfattas också sjöfarten av regelverken. Men det är inte lika självklart att så blir fallet i ministerrådet.
För även om förhandlingarna fortsatt befinner sig på arbetsgruppsnivå, står det redan nu klart att stora sjöfartsnationer som Grekland och Cypern inte är sugna på att omfatta sjöfarten av värdekedjekontrollskraven som föreslås. Även Sverige ska också ha haft vissa invändningar till att ställa samma krav på sjöfarten, enligt uppgifter till Altinget.
De har dock stora medlemsländer som Frankrike och Spanien emot sig i förhandlingarna.
Men Karlsbro och resterande parlamentariker kan dock få vänta på att inleda slutförhandlingar. Det är nämligen osäkert om det ungerska ordförandeskapet kommer ro dessa i hamn i höst, även om den uttalade ambitionen är att nå allmän inriktning under decembermötet.