”Alarmerande att vi fortfarande har en så segregerad skola”

Skolan brister när det kommer till att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning förutsättningar till lärande och utveckling. Många elever får inte undervisning av lärare med pedagogisk utbildning och föräldrarna behöver själva lägga tid på att stötta sina barn, visar en ny rapport från riksförbundet FUB. 

De anpassade skolformerna prioriteras inte i samma utsträckning som grundskola och gymnasieskola. Det konstaterar Riksförbundet FUB i en ny rapport där föräldrar till elever med intellektuell funktionsnedsättning har fått tycka till om hur skolan fungerar för deras barn. 

– Vi ser att alla elever inte får det stöd de behöver för att gå vidare i sin kunskapsutveckling. Vi ser också att det är många som inte heller får möjlighet att utveckla sin kommunikation och läs- och skrivfärdigheter, säger Robert Öberg, ombudsman för skola och utbildning på FUB, till Altinget.  

Det finns också ett mönster där vissa faktorer är extra viktiga och avgör om föräldrarna uppfattar att utbildningen fungerar bra eller dåligt. Det handlar om personalens tilltro till elevens förmågor och lärarnas kunskap om elevens behov och förutsättningar.  

Login