Medlemsländer får igenom ventil för att slippa leva upp till EU:s transportmål

EU-parlamentet fick ge upp kraven på att enklare kunna straffa medlemsländer som inte lever upp till de gemensamma transportinfrastrukturpolitiska målen. Men de grönas förhandlare Jakop Dalunde (MP) ser samtidigt att tyglarna stramas åt i nya TEN-T-reglerna. ”Det kommer bli politiskt och logistiskt svårare att ta sig ur sina åtaganden.”

Mer politisk press väntar i det reformerade regelverket som sätter ramarna för hur de gemensamma prioriteringarna på transportinfrastrukturområdet i unionen ska se ut.

Men ministerrådet lyckades hålla i sin hållning om att inte binda upp sig till att leverera i praktiken. Förslagen på att antingen skärpa skrivningarna för att kunna dra in EU-medel, eller att ge EU-kommissionen mer mandat att klämma åt ett land som missar de uttalade målen, fick alla ge vika i slutförhandlingen om TEN-T.

EU-parlamentet och EU-kommissionen fick dock igenom vissa skärpningar av styrningen. Bland annat att kommissionen ska kunna anta detaljregelverk via genomförandeakter för att kunna peka på hur de olika transportpolitiska projekt ska genomföras i praktiken.

Login