Nya regler för transporter het potatis

CABOTAGE. Åsikterna går isär hur de nya reglerna för internationella transporter i olika EU-länder ska utformas. Dagens regler är krångliga och kommissionen har föreslagit förändringar. Men parlamentets föredragande Jens Nilsson (S) vill gå längre.

Cabotage handlar om transporter inom ett land som utförs av ett företag som har ett annat land som bas. Själva grundtanken är att företag som levererar varor till ett annat land på vägen tillbaka kan passa på att köra varor inom det landet så att lastbilar inte går tomma. Samtidigt har man sett att den typen av transporter ökat och att många utnyttjar luckor i systemet vilket snedvrider konkurrensen.

Ett problem är till exempel brevlådeföretag. Det vill säga företag som är registrerade i ett land där reglerna är gynnsamma men ändå utför verksamheten i ett annat land, som cabotage, utan att ha ambitionen att någonsin åka till sitt “hemland”. Det är bara ett exempel på när cabotagereglerna utnyttjas på ett sätt som snedvrider konkurrensen. Det har gjort att EU-kommissionen lagt ett förslag för att göra reglerna tydligare och försöka förhindra olagligt användande av cabotage.

– Det måste vara tydliga regler som är lätta att följa, säger Maria Åkerlund, utredare på Transportstyrelsen.

Login