Skatteundantag för biodrivmedel i riskzonen – drabbar kollektivtrafiken

Skattebefrielsen på höginblandade och rena biodrivmedel kan gå i graven nästa år. Orsaken – enligt regeringen – är motståndet på EU-nivå till livsmedelsbaserade drivmedel. Men enligt branschaktörer har regeringen missat att kommissionen svängt i sista stund.

Redan vid årsskiftet höjdes priset avsevärt på vissa av de rena biodrivmedlen. HVO100 kostar nu runt 24 kronor litern, till följd av bland annat ökad efterfrågan på kontinenten och reduktionsplikten. Men priset på rena och höginblandade biodrivmedel kan sticka iväg ytterligare runt fem kronor nästa år, enligt ett förslag som regeringen skickade ut på remiss i mellandagarna.

Orsaken är de nya riktlinjer för miljö- och klimatmässiga statsstöd som EU-kommissionen lade ut strax före jul. Skrivningarna innebär, enligt regeringens analys, nämligen en risk för att dörren stängs för fortsatta subventioner under 2023.

– Men trots att vi nu har riktlinjerna, så är det fortsatt svårt att tolka dem, säger en regeringskälla.
{{toplink}}
Regeringen drar dock förhastade slutsatser när de skriver att det är ”oklart om statsstödsgodkännandet kommer att kunna förlängas bortom 2022”, enligt branschaktörer. Alarik Sandrup på Lantmännen, som bland annat står bakom Agroetanol, anser att regeringen missat en uppenbar vinst från intressenternas påtryckningar.{{quote:8581:R}}

Login