Danmark satsar stort på ett grönt SAS

Danmarks statsminister vill inte bara rädda SAS. Hon vill också att det krisdrabbade företaget ska flyga grönt. Det är två ambitioner som kommer att bli svåra att förverkliga. Men det är också konkret politik, där Mette Frederiksen har möjlighet att glädja både gröna, röda och blå partners.

Professionella affärskommentatorer och aktieanalytiker vill inte höra talas om den gröna omställningen när det gäller SAS och det krisdrabbade företagets framtid.

Fallet handlar – när man frågar dem – enbart om ett flygbolag som historiskt sett har haft regeringarna i Sverige, Danmark och Norge som aktieägare, och som nu befinner sig i en livshotande kris på grund av att bolaget har för höga kostnader för att klara den hårda konkurrensen inom det internationella flyget.

Det är uppenbart att SAS befinner sig i en djup och livshotande kris. Annars skulle företagets ledning inte ha sökt konkursskydd från det amerikanska rättsväsendet, vilket mer än 100 flygbolag har gjort sedan 1978. Och de skulle inte ha ingått ett extremt dyrt mellanfinansieringsavtal med den amerikanska private equity-fonden Apollo Global Management, som har många års erfarenhet av att förklara för fordringsägarna till krisdrabbade flygbolag vad det är för mening med en genomgripande skuldsanering.

Login