E-bränslen får skjuts i EU-parlamentets sjöfartsbeslut

Moderaten Jörgen Warborn har snickrat ihop en bred kompromiss bakom flera förändringar av utsläppsminskningskraven i sjöfartssektorn. Men vissa av de större förändringarna är svårsmälta för huvudrapportören själv.

Två procent av bränsleanvändningen till havs i EU ska bestå av förnybara bränslen från ett icke-organiskt ursprung år 2030. Det är en av de större reformer som EU-parlamentets transportutskott brett enats om som en förändring av det kommissionsförslag som ska leda till en utsläppsminskning i sjöfarten.

För att ytterligare stimulera till att E-bränslena ska produceras ser det ansvariga transportutskottet även ut att införa en premie, där E-bränslen räknas dubbelt mot de utsläppsminskningskrav som redare ska leva upp till. Stimulin kan liknas vid den bonus som hittills gällt elbilar för biltillverkare.

{{image:23384:L}}Men det är inte någon av de mer lättsmälta kompromisserna för de parter som har varit inblandade i förhandlingarna. För Moderaten Jörgen Warborn, som ska leda slutförhandlingarna i vår, har det i stället varit en uttalad ambition att få till en teknikneutral lagstiftning som sätter tydliga gränsvärden, men låter rederierna skräddarsy sina egna vägar för att nå dem.

Login