Forskning: Det lönar sig att satsa på grön frakt till sjöss

För de flesta konsumentprodukter skulle sjötransporter med hållbara bränslen endast öka slutpriset med någon procent, i enskilda fall upp till tio procent. ”Det accepterar konsumenter” säger Magnus Gustafsson vid Åbo Akademi.

Frågan om omställning av transportsektorn är aktuell på flera håll. Förutom att lagstiftning på bland annat EU-nivå kommer att sätta ett pris på näringens utsläpp, så pågår det också flera olika branschsamarbeten, bland annat med statliga stöd, för att få till lägre utsläpp i leverantörskedjorna.

Nu visar ny forskning vid Åbo Akademi att det dock inte behöver vara en så stor tröskel att lägga till hållbara transporter till sjöss i den samlade kalkylen för att få till nollutsläppsprodukter.

− Det började med att det förra sommaren pratades så mycket om att flytande biogas kostade två, tre gånger mer. Det fick oss att fundera på hur mycket det blir i slutändan, när transport är en relativt liten del av slutkostnaderna, säger Magnus Gustafsson vid Åbo Akademi till Altinget.

Login