Koldioxidvärdering sänks när samhällsekonomiska kalkylerna stöps om

Samtidigt som de samhällsekonomiska analysen i transportpolitiken föreslås få höjd status, ska värdet av koldioxidutsläpp i dessa sänkas nästa vecka, enligt Altingets uppgifter. Trafikverkets ASEK-ordförande menar dock att de tydligare än tidigare styr mot klimatmålet 2045.

Det bubblar i Infrastruktursverige och orsakerna är flera. För samtidigt som remisstiden för att ge inspel till regeringen på Trafikverkets inriktningsunderlag går ut den 15 april, läggs i nästa vecka två tunga underlag till infrastrukturpolitiken fram.

Dels en ny basprognos som utgör en utgångspunkt för planering, dimensionering och effektbedömning av infrastrukturåtgärder. Dels en ny ASEK-rapport, med kalkylvärden och analysmetod som drar upp ramarna för hur transportsektorns samhällsekonomiska nyttokostnadsanalyser ska falla ut.

Diskussionen om inriktningsunderlaget lär bli omfattande. Men både basprognosen och ASEK-rapporten är också de hett omtvistade produkter i infrastrukturpolitiken.

Login