Statens infrastruktursvar på industriboomen i norr får blandat mottagande

Trafikverket får inte grönt ljus för alternativ finansiering av alla utpekade projekt i norra Sverige. Däremot skjuts medel till i planen för flera av objekten. Från lokala representanter är beskedet inte överväldigande positivt, men Tomas Eneroth (S) menar att det handlar om prioriteringar: ”Vi har inte tid att nu pröva nya finansieringsformer för Malmbanan”, säger ministern till Altinget.

I samband med att förslaget till den nationella planen las fram i vintras presenterade Trafikverket också budet på hur det skulle komma till en snabb utbyggnad av infrastrukturen för att svara upp mot industriexpansionen som nu sker i regionerna.

Men lösningarna myndigheten föreslog – som också fick stöd från lokala näringslivsrepresentanter – att ta upp lån för att bland annat finansiera en dubbelspårsutbyggnad av Malmbanan och sedan återbetala det via banavgifter för bland andra LKAB, verkar inte ha gått hem på Regeringskansliet.

Flera delar av den faktiska önskelistan kan dock prickas av i den nationella planen, bland annat att hela Norrbotniabanan ingår i planeringen, samtidigt som motorvägsbygget i Skellefteå blir av. Därutöver åker vissa delar av Malmbanebyggnationerna in i listan.

Login