Trots branschleverans på laddområdet – nu luftas nya krav från politiken

På tisdag samlas EU-lagstiftarna för att under svensk ledning hamra fram en kompromiss kring kraven för utbyggnad av alternativ bränsleinfrastruktur. I Sverige anser elbilsladdningsbranschen att de levererat mot sina löften, men från politiskt håll förs det nu fram önskemål på ytterligare åtgärder.

Förordningen för alternativ bränsleinfrastruktur, AFIR, har tagit sig till trilogstadiet i EU-lagstiftningsmaskineriet. Hur diskussionerna landar återstår att se, inga inblandade parter vill kommentera läget till Altinget innan förhandlingarna. Men en sak står klart. Lagstiftarna har mycket olika ingångsbud till kraven på de inblandade transportslagen.

I exempelvis vägsektorn står laddinfrastrukturen i centrum för en av de främsta konflikterna. Här förespråkar EU-parlamentet bland annat att alla publika laddstolpar ska ha kortläsare från det att lagen är på plats, medan ministerrådet vill begränsa kravet till att träda i kraft 2027 och då endast på snabbladdare.

Frågan om kortbetalning delar dock branschföreträdare, där vissa ser en farhåga för att för skarpa krav kan leda till att operatörer hellre monterar ner stolpar framför att investera i kortläsare.

Login