Tuffare krav på att hindra olyckor i byggbranschen

Ansvaret för arbetsmiljöarbetet förtydligas i Arbetsmiljöverkets nya regler för bygg- och anläggningsprojekt. ”Det är tyvärr alltför vanligt med allvarliga olyckor, till och med dödsolyckor”, säger Agneta Axelsson, Arbetsmiljöverket. 

Arbetsmiljöverket presenterar nya föreskrifter för byggbranschen. I de nya reglerna, som ska träda i kraft den 1 januari 2025, förtydligar myndigheten vem som ska göra vad i arbetsmiljöarbetet, och i vilket skede det ska göras. 

Framför allt ställs nya krav på arbetet att förebygga ohälsa och olycksfall som kan uppstå under byggskedet och på att ge förutsättningar för en god arbetsmiljö.

– Det är tyvärr alltför vanligt med allvarliga olyckor, till och med dödsolyckor, i både byggnads- och anläggningsarbete. Därför är det viktigt att försöka förebygga arbetsmiljörisker så tidigt som möjligt, gärna redan under projekteringen. Vi behöver komma bort från ”löses-på-plats” eftersom det kan leda till arbetsmiljörisker för dem som ska utföra arbetet, säger Agneta Axelsson, sakhandläggare för föreskriften på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.

Login