Värmland firar delseger i infrastrukturpolitisk dragkamp
Sträckan Oslo-Örebro prioriteras upp i EU:s transeuropeiska transportnät i ministerrådets position. Samtidigt lyfts också Ukraina och Moldavien upp i TEN-T-korridorerna. Men frågan är hur mycket förändringar som kommer till i praktiken, då medlemsländerna skruvar ner pressen på att faktiskt leverera.
EU:s transportministrar har satt ner foten kring utformningen av europeiska transportnätet. I deras förslag till nytt transeuropeiskt transportnät ingår för första gången nu också sträckningar genom Ukraina och Moldavien som prioriterade transportkorridorsprojekt.
Men även i Norden sker förändringar i ministerrådets ståndpunkt. Bland annat uppvärderas sträckan Örebro-Oslo till att bli en en del av en så kallad europeisk transportkorridor av högsta strategiska vikt.
Av de TEN-T relaterade medlen som finns i den gemensamma plånboken går nämligen i praktiken en stor del till de dedikerade korridorerna, vilket gör att dörrarna öppnas för en gräddfil för att ta del av EU-medel.