Vill satsa på kollektivtrafik för gods för att vända rött till grönt

Statliga Green Cargo vill i nästa års tågplan försöka öka fyllnadsgraden med effektivare vagnstyrning och ett erbjudande om ett antal fasta hållplatser och avgångstider. ”Omständigheter har gjort läget gynnsamt” säger Stephan Ray, presschef.

Godstransporter på räls har längre dragits med svåra konkurrensförhållanden relativt dem på väg, samtidigt som den politiska ambitionen varit tydlig, det ska ske mer överflyttning till räls och sjöfart. I förslaget till nästa års tågplan, som behöver få grönt ljus hos Trafikverket, kryddar statliga Green Cargo ansökan med flera åtgärder för att just bidra till fler intermodala transporter.

Genom att – enligt egna uppgifter – vara de första i Europa att inspireras av det amerikanska konceptet Precision Scheduled Railroading (PSR), hoppas den statliga järnvägsgodstransportören kunna rulla ut ett smart erbjudande till sina kunder och samtidigt öka lönsamheten.

– Det kan beskrivas som kollektivtrafik för gods – med fasta hållplatser och avgångstider, säger Stephan Ray, som är samhällskontaktansvarig på den statliga godstransportören.

Login