17 av 20 kommunalråd säger nej till miljözoner
MILJÖZONER. Det är få av de ledande politikerna i landets 20 största kommuner som vill införa miljözoner för personbilar. Bara tre av kommunalråden säger "ja" eller "kanske".
Intresset för att införa miljözoner för personbilar i kommunen är svagt bland de ledande politikerna i landets 20 största kommuner. Det visar Altingets enkät med kommunstyrelseordförandena (i några fall är det ett annat ansvarigt kommunalråd, men från samma parti, som har svarat).
Stockholms stad är fortsatt ensam vad gäller att faktiskt ha börjat arbeta med frågan, en utredning som ska vara klar under hösten år 2018.
– Vi är positiva till att det nu finns möjlighet att införa miljözoner för miljöbelastande bilar och lätta lastbilar men staden måste först utreda förutsättningarna för detta gällande bland annat miljönytta och samhällskostnader liksom möjliga årtal och fordonsklasser samt möjlig geografisk omfattning, svarar stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S).