Svårsmält kalkyl för utvidgad utsläppshandel från EU-parlamentet

Flera medlemsländer är oroliga inför EU-parlamentets troliga linje till den nya utsläppshandeln för transporter och fastigheter, där ansvarsfördelningen skruvas om rejält relativt EU-kommissionens plan.

Kommersiella fastighets- och trafikägare är inte överförtjusta i den modell som EU-parlamentet ser ut att föreslå för att ta fram styrmedel för att få ner utsläppen från den befintliga fastighets- och transportsektorn.

Det blir nämligen de som får stå för att dra i gång den parallella utsläppshandeln, ETS 2, och bidra till att lägga grunden för att den privata sidan sedan kan få en mjukare start. Detta bland annat via att mata den sociala klimatfonden – tänkt att ställa om hushållens transport och fastighetsutsläpp – med medel som ska kunna finansiera omställning i fyra år. Detta innan dess att de privata sektorerna eventuellt ska omfattas av ett europeiskt system för att ta del av notan för deras utsläpp.

– Tanken är att vi genom att dra igång den tidigare kan ge folk tid att faktiskt kunna ställa om och investera i exempelvis effektiviseringsåtgärder och luftvärmepumpar, argumenterar en EU-parlamentsförhandlare.

Login