Sjöfarten knepig klimatnöt för Sverige

KLIMAT. Den internationella sjöfartens långsamma förhandlingsprocesser utgör ett hinder för den svenska sjöfartens klimatomställning, enligt Energimyndigheten. Och det senaste beskedet från FN:s sjöfartsorganisation IMO tyder inte på att det kommer gå snabbare i framtiden.

Energimyndigheten har sammanställt de hinder som finns för att Sverige ska ställa om till en fossilfri transportsektor. Ett hinder som pekas ut i delrapporten är de tröga klimatförhandlingarna inom IMO, FN:s sjöfartsorganisation. Det nationella handlingsutrymmet för Sverige är begränsat, enligt Energimyndigheten. Om Sverige exempelvis tar bort dagens skattebefrielse på fartygsbränsle ökar det risken för bunkring i utländska hamnar.

Och i jämförelse med andra globala klimatförhandlingar tycks sjöfarten fortfarande röra sig i den tjockolja som många fartyg drivs med. Förra veckans beslut inom IMO om att införa ett obligatoriskt datainsamlingssystem för rapportering av bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp från fartyg beskrivs visserligen som "ett steg i rätt riktning" av näringsdepartementet.

– Det är positivt att sjöfartens bränsleförbrukning nu ska rapporteras internationellt. Det är en viktig del i arbetet att skapa en hållbar sjöfart med lägre klimatpåverkan, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i ett uttalande.

Login