Alla vill ha skrotningpremie – men stort missnöje med regeringens modell

”Underligt utformat”, "felsatsning" och ”för låg”. Regeringen satsar en halv miljard kronor på en skrotningspremie för äldre bilar, men förslaget sågas. Flera av remissinstanserna påpekar också att regeringens beräkningar av reformens klimatnytta är tveksamma.

Grundidén att återigen införa en skrotningspremie för äldre bilar har starkt stöd bland de remissinstanser som yttrat sig om regeringens förslag. Totalt avser regeringen att lägga en halv miljard kronor under 2024 och 2025 på att införa en skrotningspremie.

Men den modell för en premie som läggs fram av klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari (L) är inte rätt väg att gå. Det är uppfattningen bland en mycket stor andel av reimssinstanserna. Det gäller dels nivån på premien (10 000 kronor), dels att regeringen vill villkora premien med ett motköp alternativt leasing av en elbil.

”En ovillkorad premie skulle i högre utsträckning bidra till att äldre bilar skrotas ut och att fordonsflottan därmed blir mer klimateffektiv.” skriver Trafikanalys och hänvisar till den utredning myndigheten gjorde av en premie på regeringens uppdrag, en utredning vars slutsatser regeringen alltså valt att inte följa.

Login