Bonus-malus fortsätter förstärkas – ska fortsatt vara i ”balans”

Ambitionen är att statens styrmedel för nybilsförsäljning – med bonus för miljöbilar och straffavgift för bilar med stora utsläpp – ska gå jämnt ut, enligt klimat- och miljöminister Per Bolunds (MP) stab. Men ett oväntat stort intresse för att köpa miljöbilar gör att staten är på väg mot ett minus i år.

I somras larmade Transportstyrelsen än en gång för att pengarna till klimatbonusbilar tagit slut. Men som väntat förstärker nu regeringen i höständringsbudgeten anslaget för att inte någon nybilsköpare ska behöva stå utan bonus.

Det är dock en kraftig felbedömning som har gjorts i försäljningsprognoserna. Det föranleder att man behöver förstärka anslaget med över 60 procent, från 2,9 till 4,8 miljarder kronor. Sammantaget ska dock systemet fortsatt sträva efter att vara i balans, enligt Jakob Lundgren, politisk tjänsteman hos miljö- och klimatminister Per Bolund (MP).

– 2018 och 2019 gick systemet plus, i termer av att vi sammantaget fick in mer pengar på tre års höjd fordonsskatt relativt de bonusar som betalades ut. 2020 gick vi minus, och det gör vi nog också 2021. Men målet är fortsatt att systemet ska vara i balans, så att det inte ska påverka andra delar av skattesystemet, säger Jakob Lundgren till Altinget.

Underlaget till den beräkningen är dock svår att följa upp. Altinget har de senaste veckorna sökt efter svar på frågan från flera aktörer, men varken Bil Sweden, Trafikanalys eller finansdepartementet har uppgifterna samlade.
– Det rör sig om interna beräkningar, uppger Jakob Lundgren.

Login