Branschen tar strid för elbusspremie

OMSTÄLLNING. Regeringen har stängt ute privata bolag från att söka den så kallade elbusspremien och hänvisar till EU:s statsstödsregler. Men Sveriges bussföretag anser att regeringen har fel.

Regeringen har fel som stänger ute en stor del av bussbolagen från att söka den så kallade elbusspremien, enligt branschförbundet Sveriges bussföretag. Regeringens argument är att det skulle strida mot EU:s statsstödsregler med en premie som riktade sig till enskilda bolag. Därför är det endast kollektivtrafikmyndigheter som kan få stöd för att köpa in miljövänligare bussar.

Förordningen trädde i kraft i somras och som mest kan en kollektivtrafikmyndighet få 700 000 kronor i stöd för inköp av en buss som enbart drivs med el.

Sveriges bussföretag har från början ifrågasatt regeringens linje och skrev i våras i sitt remissyttrande till miljö- och energidepartementet att det verkar som om huvudmotivet för regelkonstruktionen har varit att "till varje pris undvika EU:s regelverk om statsstöd och därigenom undgå en administrativ process mellan EU-kommissionen och regeringskansliet".

Login