Det står en klimatelefant i liftkön

ANALYS. Det är finfint att skidanläggningsbranschen lagt fram en färdplan för hur svensk utförsåkning kan bli fossilfri. Men trovärdigheten grumlas av att branschens egen jätte, Skistar, såg till att Sverige så sent som i december fick en ny flygplats.

I december fick Sverige en ny flygplats: Scandinavian Mountains Airport. Börsnoterade Skistar är största delägaren i flygplatsen, vars främsta syfte är att ta emot skidturister från utlandet som vill åka utför i Sälenfjällen och i norska Trysil.

Samma skidsäsong, knappt tre månader senare, presenterar skidanläggningsbranschen sin färdplan för fossilfrihet, framtagen under Fossilfritt Sveriges paraply. Trots att texten är fylld av de sedvanliga goda föresatserna och konstruktiva förslagen som varje färdplan innehåller, så ligger flygplatsen och lurar i kulisserna vid läsningen.

Användningen av snöskotrar ska minska, pistmaskinerna ska bli fossilfria till år 2025, nattågskapaciteten är för liten, fler laddstationer, mindre plastanvändning i backarna, 100 procent förnybar el vid snötillverkning, gör inlandsbanan fossilfri, bättre kollektivtrafik och få idrottsföreningarna att lägga sina träningsläger i Sverige istället för i Alperna. Bland mycket annat. Allt under visionen "Det ska vara mer klimatsmart att vara i en svensk skidanläggning än att stanna hemma".

Login