EU försvarar hemligt förslag i flygets klimatsamtal

CORSIA. Frågan om hur tillförtlig flygbolagens klimatkompensation kan bli ska avgöras i mars. Från EU är man inställd på att förhindra att det hemliga förslag som lagts fram till beslutsfattarna utvattnas ytterligare.

Kommer flygsektorn sätta standarden för hur utsläppshandelns klimatkompensation globalt ska skötas framöver? Efter att FN:s Parisavtalsförhandlingar misslyckats än en gång vid Cop25 i Madrid med att komma överens om ett regelverk vänds blickarna mot Montreal och FN:s flygorgan Icao:s huvudkvarter.

Om några veckor kan nämligen de första utsläppshandelsprogrammen under klimatstyrmedel Corsia godkännas av de 36 medlemmarna i Icao:s råd.

Dessa ska sedan alla flygbolag som ingår i systemet få handla ifrån för att kunna täcka upp för den del av utsläppstillväxten som sker efter 2020.

Ett förslag till rekommendationer som uttolkats ur det beslutade regelverket ligger på bordet. En kvalificerad majoritet behövs för att gå vinnande ur striden. Men det är okänt utanför förhandlingsrummen hur rekommendationerna ser ut.

Finska transportstyrelsens Samuli Vuokila – en av EU-representanterna vid rådet – säger till Altinget att förutsättningarna för att komma överens i rådet är goda.
– I det här fallet ser det faktiskt ut som att vi kan komma överens relativt enkelt. Jag har inte hört några stora protester hittills. Jag förväntar mig inte alltför stora konflikter.

Login