Gellerman (L): Förstår frustrationen – men företagen ska också överleva

Åkeriföretagen anser att de ökade stöden för att köpa alternativ till diesellastbilarna inte kan väga upp effekten av sänkt reduktionsplikt. Liberalernas klimatpolitiska talesperson förstår frustrationen. ”Det är då vi får titta på vad man kan göra i stället”, säger Helena Gellerman.

Från både lastbilsproducenter och åkeriföretag har det riktats kritik mot att regeringens politik och den sänkta reduktionsplikten gör det svårare att ställa om den tyngre trafiken.

En av de regeringspartiföreträdare som både förstår delar av kritiken, och samtidigt försvarar politiken, är Liberalernas klimat- och energipolitiska talesperson Helena Gellerman. {{quote:12729:r}}

Gellerman – som i 35 år arbetat med bilutveckling för Volvo Cars och varit chef på Lindholmen Science Park – tycker exempelvis att sänkningen av reduktionsplikten fyller fler syften i det ekonomiska läget med hög inflation och ansträngda marknadsförutsättningar.  

– Att åkerierna ska kunna överleva så att de ska kunna ställa om längre fram, när du har billigare priser på alternativet, är också det en viktig aspekt. Vi kan inte slå ut svensk åkerinäring kopplat till konkurrensen från utlandet, säger Gellerman till Altinget och fortsätter

Login