Klart med kvotplikt på hållbara flygbränslen – svensk reduktionsplikt hänger löst

I stället för att det svenska flyget ska minska utsläppen med 27 procent till 2030, blir ribban nu lägre än sex procent, enligt S-parlamentarikern Erik Bergkvist. Men han anser inte att det sätter käppar i hjulet för att nå de svenska klimatmålen. ”Det är den andra reduktionsplikten som är avgörande”

Från år 2025 och framåt ska en stegvis ökad inblandning av ”hållbara flygbränslen” införas i EU. Från en nivå på två procent första året, så ska  inblandningen ligga på 70 procent år 2050. Därtill införs en subkvot på e-bränslen från 2030 – som startar på 1,2 procent och når 35 procent år 2050. Det är några av konsekvenserna av en överenskommelse mellan EU-lagstiftarna på tisdagskvällen.

I Sverige leder överenskommelsen till en viss prövning framöver. För nu ser det, enligt Altingets samstämmiga uppgifter om utfallet i trilogen, svårt ut för Sverige att behålla den nationella reduktionsplikten på flygbränslen. Den tidigare, som syftar till att minska växthusgasutsläppen, anses nämligen krocka när man inför kvotplikten på inblandning av hållbara bränslen.

Hos Energimyndigheten är budskapet sedan tidigare klart, det bör ske en övergång till att bara styra omställningen via kvotplikten. Bland annat hänvisas det till att själva huvudsyftet med förslaget är att skapa en ”gemensamt branschläge i unionen”.

Login