Många invändningar mot skattefri laddel på jobbet

Regeringens förslag om skattefri laddel på jobbet får kritik för att uppmuntra bilåkande, styra elförbrukningen till olämpliga tider samt för att vara illa utrett. Men framför allt anser en rad remissinstanser att det inte ökar takten i omställningen till en fossilfri fordonsflotta. 

Det saknas inte remissinstanser som bejakar regeringens idé att göra laddel på arbetsplatsen skattefri. Trafikverket gör tummen upp, men utan närmare motivering. Transportstyrelsen och Trafikanalys är också positiva, men den sistnämnda myndigheten undrar varför skattefriheten ska begränsas till just år 2026.

Men det finns också en lång rad invändningar. En återkommande synpunkt är att förslaget inte kommer bidra till det uttalade syftet, att underlätta omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Konjunkturinstitutet bedömer att förslaget kommer ha en försumbar, om ens någon, positiv effekt på utsläppen i Sverige.

{{quote:10944:R}}Energimyndigheten är en av de remissinstanser som anser att underlaget är bristfälligt och efterfrågar statistik, undersökningar eller studier. ”Det är oklart om åtgärden får några större miljöeffekter vilket inte heller går att utläsa av promemorian eftersom det saknas en djupare utredning i frågan.” skriver myndigheten som anser att finansdepartementets slutsats att förslaget kommer ha en positivt miljöeffekt mest framstår som spekulativt.

Login