Maskinerna som gör slitgörat ska också minska utsläppen

ARBETSMASKINER. Gruvtruckar, hjullastare och gräsklippare – det är en brokig skara som tillsammans står för runt sju procent av växthusgasutsläppen i Sverige. Naturvårdsverket sneglar nu på Norge i jakt på åtgärder för att pressa ned sektorns utsläpp.

Naturvårdsverket håller precis på att avsluta sin analys som ska kartlägga utsläppen från den splittrade sektorn och sedan föreslå åtgärder som kan dra ner utsläppen. Senast den 28 april presenteras resultatet.

Men i jämförelse med transportsektorn för lätta och nu snart även tyngre fordon – där det efter många om och men har tagits fram relativt gemensamma ”körcykler” som lett till utsläppskalkyler och nu snart också växthusgasgränsvärden – så är det inte bara att kopiera metoden till arbetsmaskinssektorn.

– Allt fokus har legat på transportsektorn, även om det har nämnts att det finns ett behov av åtgärder på arbetsmaskinsidan. Men det är en mycket större utmaning. Det handlar ju om allt från handhållna motorsågar till godståg, säger Magnus Lindgren på Trafikverket till Altinget.
Det finns redan regelverk för utsläpp som påverkar luftkvaliteten på arbetsmaskinsidan, men det är inte heller bara att ta den modellen, som utgår från motorn, och föra över till växthusgassidan.

– Du kan sätta en mycket effektiv motor i en mycket ineffektiv maskin och sedan köra den på en massa olika sätt. Det gör det svårt att göra en bedömning av koldioxidutsläppen från ens en enskild arbetsmaskin, än mindre en grupp av entreprenadmaskiner, säger Magnus Lindgren.
Är det ens möjligt med gränsvärden då, inom denna sektorn?
– Ja, det är absolut möjligt. Men det kommer att ta en mycket lång tid, så frågan är om det är den smartaste vägen, fortsätter Magnus Lindgren.

Login