Öppning för lättnad på transportsektorn kan bli dyr affär

Ny EU-överenskommelse kan ge den svenska regeringen en enklare väg mot att nå unionens klimatmål för bland annat transportsektorn. Men notan i statsbudgeten kan bli dyr – mellan runt 500 och 800 miljoner kronor per år. Samtidigt pressar andra frågor på i pusslet.

Genom att kapa reduktionsplikten till sex procent kan det fossila utsläppsgapet för att nå det transportpolitiska klimatmålet ligga på runt sex miljoner ton år 2030. Kapas den än mer – såsom medges på vägen dit vid en strikt tolkning av bränslekvalitetsdirektivet – så blir gapet än högre.

Och gapet blir också stort även om man utgår från de EU-politiska målen. För även där har Sverige en utmaning i att transportsektorn har ett matigt beting att dra sitt strå till stacken på det övergripande klimatmålet för utsläppen utanför utsläppshandeln och skog-och marksektorn.

Enligt Naturvårdsverkets bedömning rör det sig om en halvering av utsläppen från 2010 års nivå på 20 miljoner ton stegvis fram till 2030. Hittills har man nått nästintill halvvägs, och gapet som återstår kommer att bli än större om reduktionsplikten kapas.

Login