Starkare konsumenter ska ge cirkulärare ekonomi

RESURSEFFEKTIVITET. Det ska bli billigare att hyra, att laga och att sälja begagnat, föreslår utredaren Ola Alterå. Men det förslag i utredningen som Sveriges konsumenter särskilt lyfter fram som viktigt för en mer cirkulär ekonomi är den stärkta reklamationsrätten.

Konsumentens rätt att reklamera en dålig vara bör stärkas. Det föreslår utredaren Ola Alterå som på onsdagen presenterade sitt betänkande om hur Sverige ska få en mer cirkulär ekonomi, det vill säga en ekonomi med en effektivare användning av naturresurserna.

I dag har konsumenten rätt att reklamera en vara som gått sönder, utan någon bevisskyldighet, i sex månader. Utredningen föreslår att bördan att visa att felet fanns vid köptillfället ska gå över till konsumenten först efter två år. Antingen genom att ändra reglerna på EU-nivå eller att Sverige går före nationellt.

Föreningen Sveriges konsumenter är överlag positiva till Ola Alterås förslag, generalsekreterare Jan Bertoft kallar dem "konkreta och väl avvägda". Men han lyfter särskilt fram förslaget om nya regler för reklamation, vilket är en fråga som föreningen driver.

Login