Svag EP-majoritet vill dubblera utsläppskraven på nya bilar

UPPDATERAD. EU-parlamentets miljöutskott siktade på att skruva åt takten rejält för att få ner utsläppen från nya bilar och lätta lastbilar. Men den konservativa gruppen var inte med på tåget, och ambitionshöjningen föll. Läget är därmed öppet inför slutomröstningen.  

Rättelse: Då omröstningen blev lika föll den övergripande målhöjningen, utskottet backade istället upp EU-kommissionens förslag. 

Koldioxidutsläppen från vägtransporterna fortsätter att vara EU:s svåraste knut i klimatarbetet. Därför pågår ett antal parallella åtgärder för att skruva åt regelverken, och ett av dem rör utsläppskraven på nya bilar och lätta lastbilar.

Utsläppen från nya bilar och lätta lastbilar ska ha minskat med 37,5 respektive 31 procent fram till år 2030 från 2021 års nivåer i nuvarande regelverk. Men en majoritet bland grupperna EU-parlamentets miljöutskott siktade på att dra upp takten rejält och föreslår närmare en dubblering av kraven, till 75 procents utsläppsminskning för bilarna och 65 procent för lätta lastbilar, i sitt bud till det samlade parlamentet. Därmed skulle ambitionen höjts rejält från det 55- och 50-procentsmål som EU-kommissionen föreslagit.

{{quote:9412:L}}Men utskottet gick i flera frågor fram med förändringsförslagen utan stabila majoriteter, och det visade sig inte heller hålla. Med 44 röster mot 44 så föll ambitionshöjningen, och utskottet gick därefter tillbaka till EU-kommissionens ursprungsförslag. Därmed är det oklart om dessa förändringar överlever i slutomröstningen i EU-parlamentet eller själva slutförhandlingen med rådet.

Login