Vågat spel när regeringen ska få ihop låga pumppriser och EU-klimatmål

Genom att surra fast sig vid att nå EU:s klimatmål kan Tidösamarbetet visserligen skjuta ner en del av kritiken. Men utsläppsgapet som behöver täppas igen kan lika gärna bli långt större, och möjligheterna att fortsätta hålla nere bränslepriserna blir allt färre.

”Med den nya reduktionsplikten beräknar Regeringskansliet i nuläget att Sverige klarar ESR-åtagandet till år 2030, utifrån de faktorer som är kända idag.”

Det är regeringens och Sverigedemokraternas besked i och med den paketlösning som presenterades tidigare i veckan, där reduktionsplikten höjs och drivmedelsskatterna sänks. Det är samtidigt ett starkt budskap som kommer att upprepas framöver för att tysta högljudd kritik från oppositionen.

Men det som klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) kallar en ”gyllene lösning” för att klara 2030-målet är samtidigt en sanning med vissa bihang.

Login