Larsson ska stärka konsumentmakten

REKLAM. Regeringen sjösätter nu en utredning som ska granska hur konsumentskyddet mot marknadsföring kan stärkas. Gunnar Larsson, generaldirektör för Kammarkollegiet, får drygt ett år på sig att utreda frågan.

Regeringen utsåg på torsdagen Gunnar Larsson som utredare för att se över hur den tekniska utvecklingen har påverkat reklammarknaden och om denna förändring innebär att konsumentskyddet behöver stärkas. Gunnar Larsson är idag generaldirektör för Kammarkollegiet men har tidigare varit generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.

– Nya och förändrade marknadsföringsmetoder och nya kanaler för att nå konsumenter med reklam gör det nödvändigt att se över konsumentskyddet, sade finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund på en pressträff där utredningsdirektiven och utredaren presenterades.

Regeringen skriver i direktiven att reklamlandskapet har förändrats på många sätt, bland annat till följd av den tekniska utvecklingen inom informations- och kommunikationsteknik. Gunnar Larssons uppdrag går ut på att kartlägga och beskriva vilka marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder som används i dag. Han får också det mer utmanande uppdraget att försöka förutse vilka nya metoder som kan komma i framtiden.

Login