Hårdare tag mot vilseledande reklam

MARKNADSFÖRING. Riksdagen har beslutat att företag som bryter mot marknadsföringslagen vid exempelvis vilseledande reklam ska få bötesbeloppet höjt från dagens maximala 5 miljoner till 10 miljoner kronor.

Konsumentombudsmannens, KO:s, roll vid tvister stärks. Böterna, eller marknadsstörningsavgiften som det formellt heter, ska höjas för att ”möjliggöra en nyanserad bedömning med hänsyn till det aktuella företagets storlek”. Den lägsta avgiften föreslås bli 10 000 kronor (i dag 5 000 kronor).

Riksdagen har också bestämt att de förbud och ålägganden som KO i dag får besluta om inte ska vara beroende av näringsidkarens godkännande. KO ska också få möjlighet att verkställa beslut omedelbart.

Anledningen till de nya reglerna är att konsumentmarknaden har vuxit kraftigt de senaste decennierna och att marknadsföringskampanjer kan få snabb spridning via digitala medier på kort tid.

Login