Kraftig minskning av åtgärdsprogrammen

PEDAGOGIK. Totalt hade 64 600 av eleverna i grundskolan ett åtgärdsprogram hösten 2014, nära en halvering på ett år.

Skolverket anser att det troligen beror på den lagändring som gjort att skolor snabbt kan sätta in stöd utan att upprätta ett åtgärdsprogram.

En elev som inte tros nå kunskapsmålen, eller de kunskapskrav som minst ska uppnås, har rätt till extra anpassningar inom ramen för undervisningen. Om detta är otillräckligt kan eleven vara i behov av särskilt stöd. I sådana fall ska ett åtgärdsprogram upprättas.

Enligt Skolverkets sammanställning hade förra läsåret 6,8 procent av eleverna i grundskolan ett åtgärdsprogram, vilket motsvarar 64 600 elever. Det är nästan hälften så många jämfört med året före då drygt 12 procent hade ett åtgärdsprogram. Det är 8 procent av pojkarna och 5 procent av flickorna som har ett åtgärdsprogram.

Forrige artikel Ojämn fördelning av nyanlända Næste artikel Misslyckad Volvosatsning läxa för framtiden