Utredning: Så ska det bli mer praktiknära forskning

SKOLUTVECKLING. Att efterlikna läkarnas fortbildning och reglera huvudmännens ansvar i skollagen kan vara svaret på att få in mer praktiknära forskning i skolan.

Under tisdagen lämnade den särskilda utredaren Cecilia Christersson sitt betänkande till Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning. Utredningen om praktiknära skolforskning i samverkan har under ett år kartlagt och tagit fram förslag för öka samverkan mellan huvudmännen och lärosätenas forskning.

Utredningen fastslår att samverkansformerna mellan huvudman och lärosäten som bedriver skolforskning ser väldigt olika ut i hela landet. Man har i utredningen inte heller kunnat ge ett exempel på hur en ultimat samverkan ser ut för att kunna få den bästa skolutvecklingen. Utan istället har man kunnat ge vissa karakteristiska drag där samverkan fungerar bra.

– Där man etablerat en bra samverkan i stora frågor och man också har regionen med sig, så får man en grund för en långsiktig samverkan för skolan också. Det är svårt för små skolhuvudmän, där har vi problem med likvärdig skola. Vi har sett olika modeller där man slagit sig samman. Så det går att lösa denna utmanande fråga, säger Cecilia Christersson till Altinget.

Login