Klagomålen mot vården ökar

SAMMANSTÄLLNING. Bristande kommunikation mellan patient och vårdgivare ligger bakom två av tio klagomål mot vården. Det visar den årliga sammanställningen från Inspektionen för vård och omsorg.

Patientnämnderna tog under 2014 emot 32 735 klagomål, det är en ökning med fem procent från året innan. Det innebär också att trenden med ökande antal klagomål fortsätter. Hälften av klagomålen gäller somatisk specialistvård. Dessa ökade med åtta procent från året innan.

Klagomålen registreras i åtta olika problemområden. De två största områdena är vård och behandling och kommunikation. 49 procent av klagomålen registrerades under vård och behandling och 19 procent under kommunikation.

Patientnämnderna säger att klagomålen som sorteras under vård och behandling ofta kan ha ett samband med kommunikation, då klagomålen tyder på att informationen inte har varit tillräcklig och patienten därför inte förstått vad som kan förväntas av ingreppet eller behandlingen. Ofta är det inget fel på resultatet i sig, utan att resultatet inte motsvarar förväntningarna konstaterar patientnämnderna.

Login