De vill föra in dataspel i den svenska kulturkanon 

Organisationen Dataspelsbranschen höjer rösten för att dataspel ska finnas med i den kommande kulturkanon. ”Jag hoppas att Trägårdh och hans kommitté ska gilla detta förslag”, säger Per Strömbäck, talesperson för organisationen.

När Tidöavtalet offentliggjordes för snart ett och ett halvt år sedan blev förslaget om en svensk kulturkanon mycket omdiskuterat. Dels har det riktats kritik mot att kulturkanon ens ska uppföras. Men det har även förts en debatt om vilka konstformer och verk som ska ingå. Den sistnämnda diskussionen kan nu möjligen blossa upp på nytt då dataspelsbranschen ger sig in i debatten. {{image:31085:L}}

För Per Strömbäck råder det ingen tvekan om att dataspel är kultur. Han menar vidare att dataspel är kultur i tre olika dimensioner; det är en kulturyttring för den som skapar spelet och för den som tar del av det, som vilken annan konstform som helst. Men det händer också något däremellan. En tredje dimension uppstår där spelaren har ett mandat att välja hur spelet ska arta sig för den enskilde. 

– Man är som spelare faktiskt medskapare till spelen, du och jag kan spela samma spel men ha väldigt olika upplevelser, det är unikt, säger Per Strömbäck.{{quote:13544:R}}

Login