Ny nationell strategi ska främja företag i kreativa branscher – ”Mer än kulturpolitik”

Utredare Tobias Nielsén har presenterat en tioårig nationell strategi för de kulturella och kreativa branscherna. Bland annat föreslås ett delat ansvar mellan kultur- och näringsdepartementet, där näringsministern är ansvarig vartannat år.

– Kulturlivet är en del av näringslivet. 92 procent av det ekonomiska förädlingsvärdet i den kulturella och kreativa branschen skapas av företag som omsätter runt 400 miljarder kronor varje år, säger utredare Tobias Nielsén, som till vardags är förlagschef och kulturentreprenör med bland annat förlaget Volante och talaragentur, till Altinget.  

Inom branschen är mindre företag med få anställda vanligt förekommande, något som särskiljer företagsklimatet inom de kreativa och kulturella branscherna, menar Nielsén. 

– Ett vanligt missförstånd är därför att dessa företag inte vill växa. Att det inte finns någon tillväxtvilja och därför inte någon rådgivning eller finansiering för dem. Men det stämmer inte. 

Login