Klimatarbetet blir inte mycket lättare utan ett transportmål

Det lyfts allt oftare kritik mot det nationella etappmålet för transportsektorn, bland annat i relation till debatten om reduktionspliktens framtid. Men även utan målet så ser behovet av en omfattande reduktionsplikt – eller motsvarande styrmedel – ut att vara stort visar preliminära beräkningar.

Samtidigt som stora delar av den tilltänkta riksdagsmajoriteten är kritiska mot reduktionsplikten, så riktas det allt oftare också kritik mot det mål som plikten siktar på att uppnå. En av kritikerna av det transportpolitiska målet till år 2030 är John Hassler, makroekonomiprofessor vid Stockholms universitet.

Med hänvisning bland annat till att det på EU-nivå diskuteras att införas en separat utsläppshandel för vägtransporter och fastigheter, så skulle nämligen en högre ambition i Sverige inte ha någon nytta. Detta eftersom utsläppsutrymmet då ökar i andra länder, argumenterar Hassler.

{{quote:10221:R}}– Då är det enligt min mening helt obsolet att ha ett svenskt transportsektormål, i termer av att begränsa utsläppen i Sverige.

Login