Kritiserat sjöfartsförslag fick passera gå

SJÖFART. De utsatta önationerna var inte nöjda med åtgärdspaketet för att minska sjöfartens klimatutsläpp, men fick inget stöd för att stoppa förslaget.

 – De skulle förstås kunna begära en omröstning, men jag tror redan vi vet utfallet av det också, säger Andrea Ahlberg vid Transportstyrelsen.

Medlemsländerna i IMO:s beslutande organ för miljöfrågor gav i veckan sitt första godkännande till åtgärdspaketet som på kort sikt ska minska utsläppen från sektorn. Detta trots uppmaningar från Marshallöarna, som begärt att förslaget skulle avvisas då det inte anses ligga i linje med Parisavtalets intentioner.

 



Med ett särskilt fokus riktat till den grupp av 40 länder som ställt sig bakom en deklaration om att se till att sjöfarten minskar sina utsläpp, försökte de mobilisera ett motstånd vid sittande möte. I praktiken fick de dock endast ordentlig uppbackning av Tuvalu och Solomonöarna.

Från svenskt håll ansågs möjligheterna uttömda till att få igenom en förändring i praktiken, säger Andrea Ahlberg, internationell samordare på Transportstyrelsen.

– Vi har stor sympati med Marshallöarna och de andra små önationerna som har dubbla problem. Dels påverkas de väldigt mycket av klimatförändringarna, dels är de också starkt beroende av sjöfart för sin överlevnad. Vi har stor sympati med att de tycker att vi kunde gjort mer och att det här inte är tillräckligt, säger Andrea Ahlberg till Altinget och fortsätter:

– Men vi gör ändå bedömningen att det är bättre att ta detta än att inte ta något alls. Vi tror inte att vi skulle vara i ett bättre läge att förhandla fram detta 2021 än vad vi är i nu. Vi får också se det som en paketlösning, och detta är första steget. Detta här är det som ska ske på kort sikt, nu måste vi titta på de medel- och långsiktiga åtgärderna, som har potential att ge större utsläppsminskningarna.

Login