E-bränslekrav saknar fortsatt svar – trots nya reduktionsplikten

Regelverken föreslås öppna för elektrobränslen och förnybar vätgas. Men det är fortfarande oklart hur de ska svara upp mot kravet att stå för en procent av transporternas energianvändning 2030.

Det står redan klart att Tidöregeringens politik har mycket svårt att leverera mot det nationella transportutsläppsmålet till 2030 - där inrikesutsläppen ska minska med 70 procent relativt nivåerna 2010.

Men när det kommer till de transportpolitiska utsläppsrelaterade kraven från EU-lagstiftningen, så är läget något ljusare. I alla fall om de mest fördelaktiga valen görs, när efterlevnaden av kraven i nya förnybarhetsdirektivet sätts i fokus.

Om regeringen väljer att satsa på en ”europeisk reduktionsplikt på 14,5 procent” till 2030 blir det i och för sig svårt att nå målet med befintlig politik. Men då medlemsländerna kan välja mål att nå, satsas det på det andra valet för transportsektorn, nämligen att förnybar energi ska stå för minst 29 procent av den totala energianvändningen samma år. 

Login