Warborn (M) oroas för kryphål i sjöfartsmiljöförslag

När sjöfarten får skärpta utsläppskrav är det centralt att konkurrensvillkoren för den europeiska flottan inte försämras. Det anser parlamentets chefsförhandlare Jörgen Warborn (M), som ser en potentiell lucka som kan urholka kraven.

Som en del av de föreslagna kraven på sjöfartens omställning vill EU-kommissionen att det införs krav på att växthusgasutsläppen minskar från den energi som används på fartygen som anlöper europeiska hamnar.

Men där de föreslagna reduktionskraven – på från början två respektive sex procents utsläppsminskning till år 2025 och år 2030 – skulle omfatta all energianvändning på fartyg som färdas mellan EU-hamnar, så halveras kraven för resor utanför EU. Det riskerar öppna ett kryphål som gör lagen tandlös mot rederier från andra länder, vilket EU-parlamentets chefsförhandlare, moderaten Jörgen Warborn, vill förhindra.

– En risk är att fartyg som ska till EU mellanlandar i en hamn nära EU:s gräns, till exempel i Storbritannien eller Nordafrika, för att så lite som möjligt av den faktiska resan ska omfattas av utsläppskraven. Istället för att halva resan från Kina räknas, så skulle då bara halva resan över Engelska kanalen eller Medelhavet räknas. En annan farhåga är att utländska rederierna ska lasta om till mindre fartyg, vilket gör att de undviker kraven helt, eftersom lagen bara träffar fartyg på över 5000 ton, säger Warborn till Altinget.

Login