Löfven: Lärarnas status måste höjas

UTBILDNING. För att kunskapsresultaten inte ska sjunka ännu mer måste skolan prioriteras, anser statsminister Stefan Löfven. Genom höjda lärarlöner och fler tidiga åtgärder är förhoppningen att trenden vänder.

– Tanken med den svenska skolan är att rusta alla barn så de får de kunskaper de behöver för att bli fria och jämlika individer. Men vi måste se sanningen i vitögat, det är inte en jämlik skola och kunskapsresultaten sjunker, sade statsminister Stefan Löfven i ett tal på kongressen för Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, under tisdagen.

Regeringen vill därför prioritera skolan, men Löfven framhävde att den prioriteringen även måste ske i alla kommuner. Det kommer att kräva en stor samverkan mellan stat och kommuner. Regeringen vill framförallt fokusera på tre centrala saker: höja kunskapsresultaten i skolan, öka jämlikheten och höja läraryrkets attraktivitet.

För att höja kunskapsresultatet och öka jämlikheten anser Stefan Löfven att det måste till fler tidiga insatser i skolan. Bland annat föreslås mindre barngrupper och mindre klasser på lågstadiet, samt fler special- läraren och pedagoger som fokusera på just tidiga insatser. Enligt Löfven råder stor politisk enighet kring det.

Login