Utbildning ska hjälpa rektorer bli bättre ledare

ARBETE. Mer utbildning för rektorer samt mer samverkan mellan skolorna och olika chefer inom kommunen. Det är receptet för att rektorer ska kunna ägna mer tid åt det pedagogiska ledarskapet.

Den förra regeringen gav en utredare i uppdrag kartlägga vad rektorer gör av sin tid. I sin självskattning uppskattade rektorerna att de ägnar cirka 20 procent av sin tid till det som de kallar pedagogiskt ledarskap, alltså att på olika sätt ledsaga lärare så att blir bättre pedagoger vilket i sin tur smittar av sig på elever i form av förbättrade studieresultat.

Men när utredaren Olof Johansson, till vardags chef för Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet, sammanställt resultatet av de tidsstudier som utredningen har gjort visar det sig att rektorerna har överskattat tiden som de lägger på detta.

– Det visar sig att en normal vecka lägger rektorerna bara 13 procent på det pedagogiska ledarskapet, sade Johansson när han presenterade utredningen på en pressträff där även utbildningsminister Gustav Fridolin deltog. Fridolin anser att 13 procent är på tok för lågt.

Login