6 av 10 kommuner resursfördelar efter viss modell

KORTNYTT. En majoritet av Sveriges kommuner gör sin resursfördelning till grundskolan utifrån socioekonomiska faktorer på skolan.

SKL:s kartläggning syftar till att ge en nationell bild av användningen av socioekonomisk resursfördelning som verktyg. En sådan modell ska kompensera för att behoven är olika stora hos eleverna på olika skolor beroende på deras bakgrund. Resultatet visar att 158 av 277 kommuner tillämpar en socioekonomisk resursfördelningsmodell i grundskolan. Vilket är sex av tio kommuner. Användandet är vanligare i storstadskommuner och i storstadsnära kommuner. Där använder tre fjärdedelar av alla kommuner socioekonomisk resursfördelning. I små- och glesbygdskommuner är det strax över hälften.

Läs också: Ny metod kan minska sjukskrivningar bland lärare

Många kommuner har använt sådana modeller länge. De vanligaste faktorerna bakom omfördelningen är vårdnadshavarnas utbildningsnivå och utländsk bakgrund. Av de kommuner som inte använder sådana modeller, uppger fler än hälften att de inte har det behovet eftersom kommunen har få skolor utan några påtagliga skillnader i elevsammansättningen.

Login