Ändrat betygssystem kan öka jämlikheten i skolan

KUNSKAPSBEDÖMNING. För att få en jämlik skola är första steget att ändra sättet vi betygsätter eleverna, enligt nationalekonomen Jonas Vlachos.

Vesna Prekopic presenterade förra veckan sin rapport Jakten på den jämlika skolan. Hon framförde tio förslag som behöver genomföras för att skolan ska bli mer jämlik. Bland annat ser hon att etableringsrätten bör slopas samt att det finns en pedagogisk segregation som måste brytas. Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet, kommenterade rapporten under ett panelsamtal. Han menar att det rådande betygssystemet gör att det finns en ojämlikhet i skolan.

– Det finns bevis på att flickor bedöms mer generöst i sina betyg i förhållande till nationella proven, än pojkar. Barn till högutbildade verkar få högre betyg till skillnad från resultatet på provet. Nyanlända verkar bedömas hårdare, säger Jonas Vlachos till Altinget.

– Om detta är orättvist eller inte är svårt att säga. Det kan faktiskt vara så att flickorna är bättre på det som inte märks av nationella proven. Det kan vara så att barn till högutbildade har mer målfacetterade kunskaper utöver det som mäts på proven. Det kanske inte är orättvist, men det verkar spela stor roll, tillägger han.

Login