Debatt: Styrning av skolan är kontraproduktiv

DEBATT. Den statliga styrningen och regleringen av skolan är till stora delar kontraproduktiv. Skolverksamheten fokuserar mer på hur, vad och var saker ska göras, inte på resultat och effekter, skriver Pia Larsson, studie- och yrkesvägledare och Jan-Erik Magnusson, civilekonom. 

Av: Pia Larsson, studie- och yrkesvägledare
Jan-Erik Magnusson, civilekonom


Dagens svenska skola skapar 20 procent dropouts till en kostnad av cirka 30 miljarder kronor årligen vilket motsvarar så mycket som tre gånger statens specialdestinerade bidrag till skolan.

Utslagningen innebär framförallt negativa konsekvenser för den enskilde eleven samtidigt som de insatta resurserna inte verkar användas effektivt och ändamålsenligt. Det ger också ökade belastningar på samhället i stort samt i förlängningen försämrade möjligheter för företag att få tag på personal med rätt kompetens.

Login