Femtedel av samtalen till SPSM är från föräldrar

KORTNYTT. En femtedel av alla samtal som kommer in till Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) rådgivningstjänst är från oroliga föräldrar, trots att tjänsten riktar sig till huvudmän och skolpersonal.

Myndigheten har utvecklat en tjänst som heter "Fråga en rådgivare". Varje år inkommer cirka 4 000 samtal till tjänsten. Enligt SPSM har tjänsten en väldigt låg tröskel och det ingår i deras myndighetsuppdrag att hjälpa till med service vid frågor. 

Läs också: SPSM: Läsa, skriva, räkna-garantin blir en balansgång

En femtedel av alla samtal till rådgivningstjänsten är från föräldrar. SPSM anser att det inte är ett problem att föräldrar använder tjänsten som egentligen riktar sig till huvudmän och skolpersonal. Myndigheten uppger att föräldrarna ringer för att de är oroliga.

Login